Εκτύπωση
Κατηγορία: Συνεντεύξεις

Karageorgiou

Παρατίθεται το κείμενο της επιστολής του κ. Δημήτρη Καραγεωργίου.

 

Κύριε Υπουργέ

Στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών «Πρόσβαση στη δραστηριότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων και προληπτική εποπτεία πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων..»… που είναι υπό συζήτηση και ψήφιση έως την Τετάρτη 30.4.2014 στη Βουλή έχει κατατεθεί, εντελώς άσχετη, τροπολογία και χωρίς να έχει προηγηθεί δημόσια διαβούλευση όπως απαιτεί ο νόμος, η οποία προβλέπει τα εξής:

« 7. Για την υποστήριξη της επιστημονικής έρευνας και τη διασφάλιση της διαφάνειας της διαδικασίας του rebate και του clawback, η ΗΔΙΚΑ μπορεί να δημοσιεύει ή να χορηγεί έναντι συνδρομής στατιστικά στοιχεία από τη λειτουργία της εφαρμογής της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης υπό την προϋπόθεση ότι δεν περιλαμβάνονται σ’ αυτά κανενός είδους προσωπικά δεδομένα. Με απόφαση των Υπουργών Υγείας και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας ορίζονται οι ακριβείς όροι και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια».

H προτεινόμενη τροπολογία δεν είναι νόμιμη και πρέπει ν’ αποσυρθεί, διότι:

- Η ΗΔΙΚΑ ΑΕ δεν έχει το δικαίωμα να διαχειρίζεται τα δεδομένα τα οποία παράγουν οι φαρμακοποιοί κατά την άσκηση του επαγγέλματός τους, για άλλους σκοπούς εκτός από αυτούς που αναγνωρίστηκαν με προσοχή από τον Νόμο σ’ αυτήν και τους υπόλοιπους παράγοντες υγείας (φαρμακοποιοί κλπ). Η απόφαση διάθεσης αυτών των δεδομένων ανήκει στους φαρμακοποιούς και απαιτεί τη ρητή συγκατάθεσή τους και υπό όρους τους οποίους είναι ελεύθεροι να διαπραγματεύονται οι ίδιοι, είτε υπό προϋποθέσεις που περιλαμβάνουν τη συναίνεσή τους μέσω συνδικαλιστικών φορέων τους,

- Φαίνεται φανερά ότι αξιοποιώντας την αναγκαστική συμμετοχή των φαρμακοποιών στο σύστημα ηλ. συνταγογράφησης επιδιώκει να αφαιρέσει και οικειοποιηθεί αντικείμενο αγοράς και να ελέγξει τη σχετική αγορά, αποκομίζοντας, εκτός άλλων, έσοδα που δεν της ανήκουν και δη των φαρμακευτικών δεδομένων τα οποία παράγουν οι φαρμακοποιοί.

- Ο ρόλος της ΗΔΙΚΑ στο χώρο της υγείας, είναι συμπτωματικός και περιστασιακός και δημιουργήθηκε στο ξεκίνημα της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης. Όμως όπως φαίνεται από την αιτιολογική έκθεση οι συντάκτες της τροπολογίας αγνοούν ή αποσιωπούν το γεγονός, ότι το θεσμικό πλαίσιο της ΗΔΙΚΑ ΑΕ έχει αλλάξει ριζικά. Σήμερα ανήκει στο ΙΚΑ και έχει την περιορισμένη αρμοδιότητα με την υποπαρ.ΙΑ 6 εδαφ.8 του Ν. 4093/2012 του ενιαίου φορέα ελέγχου και πληρωμών συντάξεων των δικαιούχων των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης και του Δημοσίου[1].

- Αν και ο τομέας της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης ανήκει φυσιολογικά στο Υπουργείο Υγείας και επομένως ούτως ή άλλως η με αδιαφανείς διαδικασίες παρείσφρυση της ΗΔΙΚΑ είναι αδικαιολόγητη, κάθε επί πλέον δραστηριότητά της, σχετική με τα δεδομένα υγείας δεν συνδέεται σε κάθε περίπτωση με τους σκοπούς της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης. Η επιδιωκόμενη με την τροπολογία δραστηριότητα είναι οικονομική, όπως αναφέρεται σ’ αυτήν και επομένως αντιστοιχεί σε σχετική αγορά η οποία διέπεται από τους κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού και σε καμιά περίπτωση μπορεί να μονοπωλείται και μάλιστα από αναρμόδια πρόσωπα – φορείς του δημόσιου τομέα.

- Η παροχή εξουσιοδότησης για την έκδοση ΚΥΑ για την αναγνώριση στην ΗΔΙΚΑ δικαιώματος ανάπτυξης οικονομικής δραστηριότητας με αντάλλαγμα υπερβαίνει τα όρια του Άρθρου 43 παρ. 2 του Συντάγματος και επομένως είναι παράνομη. Τέτοια δυνατότητα μπορεί μόνο να δοθεί με Νόμο ή προεδρικό διάταγμα.

- Η συγκεκριμένη τροπολογία δεν συνοδεύεται από τη μελέτη των προφανών επιπτώσεων αυτής της οικονομικής δραστηριότητας. Ανάμεσα σ’ αυτές πρέπει να αναφερθούν η θεώρηση ότι υποκρύπτουν κρατική ενίσχυση και η εμφανής στρέβλωση των κανόνων του ανταγωνισμού. Οι εκτιμήσεις αυτές υποστηρίζονται από τα εξής γεγονότα και δεδομένα:
a. Κάθε αρμοδιότητα σχετική με διαφορετική αξιοποίηση των δεδομένων του συστήματος ηλεκτρονικής διακυβέρνησης είναι λογικό ότι πρέπει να λαμβάνει υπόψη τα συμφέροντα των παραγωγών αυτών των δεδομένων και τα συγγενή του Υπουργείου Υγείας και σε καμιά περίπτωση πρέπει άκριτα και χωρίς ειδική αιτιολόγηση να προσφέρονται σε αναρμόδιο και μη δικαιούμενο φορέα, όπως η ΗΔΙΚΑ ΑΕ, η οποία, αν και είναι περιορισμένη από το νομοθέτη σε ρόλο εξυπηρέτησης των φορέων κοινωνικής ασφάλισης, φαίνεται συστηματικά να επιδιώκει να μονοπωλήσει το χώρο της δημόσιας υγείας, εκτοπίζοντας μάλιστα όπως αναφέρεται στη συνέχεια κάθε εμπορικό προμηθευτή ανάλογων υπηρεσιών.

b. Η ΗΔΙΚΑ ΑΕ κατά παράβαση της νομοθεσίας που την διέπει έχει μετατραπεί υπό αμφιλεγόμενες συνθήκες σε φορέα με έντονη οικονομική δραστηριότητα, η οποία παραβιάζει πολλαπλά το εθνικό και ενωσιακό δίκαιο και πλήττει καίρια τις διατάξεις του ελεύθερου ανταγωνισμού, όπως προκύπτει από τις εξής καταλυτικές αναμίξεις της υπό αδιαφανείς συνθήκες:
     i. Ανέλαβε στο παρελθόν περιστασιακά το έργο της ηλεκτρονικής συνταγογρά­φησης και επιδιώκει να αναλάβει και την επόμενη, ανώριμη μάλιστα φάση του και όλα αυτά, χωρίς να περιλαμβάνονται στους σκοπούς της,
     ii. Ήδη με την προτεινόμενη τροπολογία επιδιώκει να γίνει ρυθμιστής της αγοράς των δεδομένων υγείας, αν και οι σκοποί της είναι άσχετοι με το αντικείμενο.
     iii. Δημιουργεί τις προϋποθέσεις δίωξης της χώρας για παράνομες κρατικές ενισχύσεις ή στρέβλωση των κανόνων του ανταγωνισμού.

c. Αν αφεθεί με την προτεινόμενη τροπολογία που έρχεται από το παράθυρο να το πράξει θα εκθέσει τη χώρα σε δικαστικές περιπέτειες, θα ανοίξουν θέματα παράνομων κρατικών ενισχύσεων και παράβασης των κανόνων του ανταγωνισμού. Όμως το σημαντικότερο είναι ότι θα μαραζώσει κάθε προσπάθεια ανταγωνιστική στο συγκεκριμένο τομέα της υγείας που έχει τόσες προοπτικές ανάπτυξης.

d. Αλλά ακόμη και αν υπήρχε οποιοδήποτε ψήγμα νομιμότητας στην προσπάθεια της ΗΔΙΚΑ, επιβάλλεται πιστεύουμε να αποσυρθεί η διάταξη και ν’ αποτελέσει αντικείμενο προσεκτικότερης μελέτης και ρύθμισης σε κάθε περίπτωση.

Καραγεωργίου Δημήτρης - Φαρμακοποιός, Γ.Γ. ΠΦΣ

[1]Από 1.1.2013 μέχρι την 30.6.2013 οι πληρωμές των συντάξεων διενεργούνται από τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας των επόμενων παραγράφων. Από 1.12.2012 η Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε. συγκεντρώνει, ελέγχει και διασταυρώνει τα στοιχεία των συντάξεων των δικαιούχων των Φ.Κ.Α. και υπολογίζει το ποσό της μείωσης για τους συνταξιούχους, καθώς και για όσους λαμβάνουν συντάξεις από περισσότερους του ενός φορέα.