Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το σεμινάριο για το Business Plan φαρμακείου, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, τον Νοέμβριο.
Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου επισημάνθηκε η αναγκαιότητα σχεδιασμού και προγραμματισμού για κάθε σύγχρονη επιχείρηση, ιδιαίτερα σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, και παρουσιάστηκαν οι ιδιαιτερότητες του φαρμακείου ως επιχείρησης, οδηγώντας βήμα-βήμα τους συμμετέχοντες στη δημιουργία επιχειρηματικού πλάνου για το φαρμακείο τους.
Συγκεκριμένα, αναλύθηκαν τα παρακάτω θέματα:
• «Σχέδιο marketing πριν το Business Plan»
Ο κ. Μάρκος Τσόγκας, λέκτορας Διεθνούς Μάρκετινγκ στο Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πειραιώς, τόνισε ότι «το πλάνο μάρκετινγκ πρέπει... να προηγείται του Business Plan». Και συμπλήρωσε πως στόχος του είναι να μελετήσει σε βάθος:
- Τη διαρρύθμιση και ατμόσφαιρα του φαρμακείου
- Τη διοίκηση των προϊόντων και αξιολόγησή τους
- Την οργάνωση των προϊόντων στον χώρο
- Το επίπεδο εξυπηρέτησης του πελάτη
- Την τιμολόγηση
- Την προώθηση και προβολή
- Τη διοίκηση του προσωπικού
• «Τα στοιχεία του Business Plan»
Παίρνοντας τον λόγο ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πειραιώς, κ. Δημήτριος Α. Γεωργακέλλος, επισήμανε ως κύρια στοιχεία του Business Plan τα παρακάτω:
- Τους υψηλούς στόχους της επιχείρησης
- Την ανάλυση του κλάδου και της αγοράς
- Τη λεπτομερή περιγραφή των προϊόντων και των υπηρεσιών της
- Τη στρατηγική του μάρκετινγκ
- Το σχέδιο λειτουργίας και προώθησης πωλήσεων
- Τη διευθυντική ομάδα και το προσωπικό
- Τη χρηματοοικονομική ανάλυση
- Τη χρηματοδότηση
• «Στόχοι Business Plan»
Στους στόχους του Business Plan αναφέρθηκε ο σύμβουλος επιχειρήσεων, κ. Αλέξανδρος Δεληκούρας, διαχωρίζοντάς τους σε ποσοτικούς και ποιοτικούς. Συγκεκριμένα:
Ποσοτικοί στόχοι
- Αύξηση πωλήσεων ανά πελάτη
- Αύξηση πελατολογίου
- Αύξηση κερδοφορίας, με τη σύναψη καλύτερων εμπορικών συμφωνιών και την αύξηση πωλήσεων παραφαρμάκου
Ποιοτικοί στόχοι
- Άριστη γνώση προϊόντων
- Χαρτογράφηση αναγκών πελατών
- Βελτίωση οργάνωσης, καλύτερη εξυπηρέτηση, εξοικονόμηση χρόνου
- Βελτίωση και ανάπτυξη χώρου
- Σύναψη καλύτερων εμπορικών συμφωνιών
- Ανάπτυξη ανθρώπινων πόρων
- Αύξηση πωλήσεων παραφαρμάκου
- Ανάπτυξη της περιοχής
• «Τρόποι επίτευξης των στόχων του Business Plan»
«Η γνώση και η οργάνωση είναι πρωταρχικής σημασίας για την επίτευξη των στόχων του Business Plan», επισήμανε ο Κώστας Θεοχάρης, φαρμακοποιός, σύμβουλος επιχειρήσεων. Και αναλύοντας τους τρόπους αναφέρθηκε, επιγραμματικά, στα ακόλουθα:
- Γνώση: συνεχής ενημέρωση και καταγραφή στοιχείων και αγορών πελατών
- Οργάνωση: μηχανογράφηση, καταμερισμός-συντονισμός εργασιών, πρόβλεψη παραγγελιών και διαχείριση stock, πρόβλεψη κερδοφορίας και παρακολούθηση προβλέψεων
- Χώρος: οργάνωση προβολών-προσφορών και σήμανση-βιτρίνα
- Εμπορικές συμφωνίες
- Ανάπτυξη περιοχής: ανακύκλωση και δημιουργία συνεργασιών με επιχειρήσεις της περιοχής, με στόχο την ανάπτυξη της τοπικής αγοράς
• «Υλοποίηση του Business Plan»
Στα βασικά βήματα για την υλοποίηση του Business Plan αναφέρθηκε αναλυτικά ο φαρμακοποιός Γιάννης Κούνουπας, γενικός διευθυντής της K•Provoli.
• 1ο βήμα: Ανάλυση πωλήσεων ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες και τα ποσοστά κέρδους κάθε προϊόντος.
• 2ο βήμα: Πρόβλεψη πωλήσεων ανά κατηγορία και σύμφωνα με τις συνθήκες στην αγορά
• 3ο βήμα: Δημιουργία στόχων πωλήσεων
• 4ο βήμα: Στόχοι αγορών σύμφωνα με την επάρκεια προϊόντων, ανακύκλωση αποθεμάτων, αποφυγή «νεκρού» stock με διαπραγμάτευση με τους προμηθευτές για βασικές εκπτώσεις, εκπτώσεις εποχιακών προϊόντων κ.λπ.
• 5ο βήμα: Δαπάνες λειτουργίας (τρέχοντα έξοδα μισθοδοσίας, λογαριασμών, τραπεζικών κ.λπ.), καθώς και φορολογικές δαπάνες (υπολογίζονται μετά τον προσδιορισμό των κερδών)
Και συμπλήρωσε ότι «το καλύτερο business plan δεν αξίζει τίποτα, αν δεν τεθεί σε εφαρμογή». Βασικές προϋποθέσεις γι’ αυτό είναι: να συζητηθεί στην ομάδα του φαρμακείου, να τεθούν οι στόχοι κάθε μέλους της ομάδας και να δημιουργηθούν διαδικασίες (μηνιαίου) ελέγχου για κάθε στόχο και ενέργεια.