Συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης, την Δευτέρα 10/02/14, της βουλευτού Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Μαίρης Διακάκη σχετικά με τη διαμόρφωση ενός απλού, καθολικού και λειτουργικού μηχανισμού για τον άμεσο συμψηφισμό απαιτήσεων μεταξύ φορολογουμένων και Δημοσίου, με θέμα “Παρακράτηση επί αποδεικτικού ενημερότητας”:


ΜΑΡΙΑ ΔΙΑΚΑΚΗ:

“Κύριε Υπουργέ, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων όταν εκδίδεται αποδεικτικό ενημερότητας για είσπραξη χρημάτων ή μεταβίβαση ακινήτου και ο φορολογούμενος έχει οφειλές που έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση, πέραν της προϋπόθεσης ενημερότητας του οφειλέτη σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής, τίθεται υποχρεωτικά και ο όρος παρακράτησης μέρους της εισπραττόμενης απαίτησης, ο οποίος αναγράφεται επί του αποδεικτικού.
Ειδικότερα, όσον αφορά την είσπραξη χρημάτων από το φορολογούμενο, ο οποίος έχει ρυθμίσει τις οφειλές του προς το Δημόσιο και καταβάλλει τις δόσεις της ρύθμισης κανονικά, το ποσοστό της παρακράτησης που υποχρεωτικά πρέπει να καταβληθεί ορίζεται από τον προϊστάμενο της ΔΟΥ και ξεκινά από 30% ενώ μπορεί να φτάσει μέχρι και το 100%, το σύνολο δηλαδή των χρημάτων που πρόκειται να εισπράξει ο φορολογούμενος.
Ιδιαίτερα, κύριε Υπουργέ, για τα φαρμακεία, που βάλλονται από παντού, η ρύθμιση αυτή θεωρούμε ότι είναι κατάφωρα ληστρική, οι φαρμακοποιοί θα απολέσουν και τα τελευταία ψήγματα ρευστότητας αφού το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων τους προέρχεται από την εκτέλεση συνταγών φαρμάκων ασφαλισμένων στον ΕΟΠΥΥ και το αποδεικτικό ενημερότητας είναι απαραίτητο μηνιαίως για την είσπραξη αυτών των χρημάτων.
Παράλληλα, ενώ η Κυβέρνηση απαιτεί από τους φορολογούμενους να είναι κάτι παραπάνω από συνεπείς στις απαιτήσεις της, το Δημόσιο έχει σωρεία χρεών προηγουμένων ετών προς τους φορολογούμενους και ιδιαίτερα προς τους φαρμακοποιούς, από συνταγές ασφαλιστικών ταμείων.
Ως εκ τούτου, λοιπόν, σας ρωτούμε εάν προτίθεστε να προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες για να λυθεί οριστικά το πρόβλημα αυτό και επίσης, εάν προτίθεστε να προβείτε στη διαμόρφωση ενός απλού, καθολικού και λειτουργικού μηχανισμού για τον άμεσο συμψηφισμό απαιτήσεων μεταξύ φορολογουμένων και Δημοσίου.
Σας ευχαριστώ.”

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ (Υφυπουργός Οικονομικών):

“Κυρία Βουλευτά, όντως το αποδεικτικό ενημερότητας από την 1η Ιανουαρίου του 2014 χορηγείται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 12 του ν. 4174/2013 όπως ισχύει και σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου που ανέφερα, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος έχει ενταχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης οφειλών ή έχει οφειλές μη ληξιπρόθεσμες ή σε αναστολή οφειλών, δύναται να εκδοθεί αποδεικτικό ενημερότητας που δεν μπορεί να υπερβεί τον ένα μήνα.
Η φορολογική διοίκηση και μετά τη συμμόρφωση οφειλέτη σε πρόγραμμα ρύθμισης ορίζει υποχρεωτικά όρο παρακράτησης στις περιπτώσεις που το αποδεικτικό ενημερότητας εκδίδεται για είσπραξη χρημάτων ή μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτού από επαχθή αιτία. Το παρακρατούμενο ποσό λαμβάνεται υπόψη για την κάλυψη της δόσης ή των δόσεων και επίσης, σύμφωνα με την παράγραφο 5 του άρθρου που σας προανέφερα, τα της φορολογικής ενημερότητας -μεταξύ των οποίων και τα ποσοστά παρακράτησης- ορίζονται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων.
Όντως εκδόθηκε μία απόφαση του Γενικού Γραμματέα, η ΠΟΛ. 1274/27.12.2013.
Στο άρθρο 7 αυτής καθορίζονται τα όρια εντός των οποίων οφείλεται να ορίζεται κατά περίπτωση το ποσοστό παρακράτησης.
Η ηγεσία του Υπουργείου διαπίστωσε από την απόφαση αυτή της Γενικής Γραμματείας ότι τα ανωτέρω όρια εντός των οποίων ορίζεται το ποσοστό παρακράτησης μπορεί να έχουν κάποια θέματα. Γι’ αυτό, όπως ενημερωθήκαμε, σε συνέχεια αυτής της παρατήρησης που έγινε στη Γενική Γραμματεία, υπάρχει η βούληση για αναθεώρηση, ιδίως για τις περιπτώσεις των μικρο-οφειλετών αλλά και για τις περιπτώσεις περιοδικών εισπράξεων, όπως είναι οι φαρμακοποιοί από τον ΕΟΠΥΥ.
Η έννοια και οι προϋποθέσεις του συμψηφισμού ορίζονται από τις διατάξεις του άρθρου 83, του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, όπως αυτά ισχύουν, και οι απαιτήσεις που προτείνονται για συμψηφισμό πρέπει να είναι αμοιβαίες, δηλαδή ο δανειστής της μιας να είναι οφειλέτης της άλλης και μάλιστα κατά τον ίδιο χρόνο. Πιο συγκεκριμένα, οι οφειλές πρέπει να είναι βεβαιωμένες στο στενό Δημόσιο και οι απαιτήσεις του οφειλέτη να προέρχονται από το εν στενή εννοία Δημόσιο και όχι από τρίτα πρόσωπα, όπως είναι τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, οι ΟΤΑ κ.λπ.
Ωστόσο, όπως έχω αναφέρει, εξετάζεται η επεξεργασία αναγκαίων τροποποιήσεων στο θεσμικό πλαίσιο, προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι μπορεί να λειτουργήσει πιο αποτελεσματικά, όχι μόνο για το Δημόσιο αλλά και για τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, έτσι ώστε να επιλυθούν πολλά από τα προβλήματα που δημιουργούνται.
Ευχαριστώ πολύ.”

ΜΑΡΙΑ ΔΙΑΚΑΚΗ:

“Κύριε Υπουργέ, εγώ χαίρομαι που είπατε ότι είναι προς επανεξέταση το θέμα διότι ιδιαίτερα τα ελληνικά φαρμακεία τα τελευταία χρόνια έχουν περιέλθει σε μια πραγματικά δραματική οικονομική κατάσταση.
Με τη δημιουργία, λοιπόν, του ΕΟΠΥΥ και τη συγχώνευση της πλειοψηφίας των ασφαλιστικών ταμείων, των οποίων τα αποθέματα, όπως ξέρετε, «κουρεύτηκαν», μεταβιβάστηκαν στο ενιαίο αυτό Ταμείο όλες οι υποχρεώσεις των επιμέρους μικρών ασφαλιστικών ταμείων που υπήρχαν, χωρίς όμως να υπάρξει μια πρόβλεψη για τη ρύθμιση των χρεών τους απέναντι στους φαρμακοποιούς.
Προκειμένου οι φαρμακοποιοί να εισπράξουν τα ποσά που τους οφείλονται από τον ΕΟΠΥΥ και τα πριν του ΕΟΠΥΥ ταμεία για την εκτέλεση των συνταγών καλούνται να προσκομίσουν κάθε μήνα, όπως είπαμε και πριν, φορολογική ενημερότητα από την αρμόδια ΔΟΥ.
Τα εισπραττόμενα αυτά ποσά -και αυτό θέλω να το επισημάνω- χρησιμοποιούνται σαν κεφάλαιο κίνησης από τα φαρμακεία. Δηλαδή, με αυτά ένα φαρμακείο θα μπορεί να κινηθεί, να αγοράσει φάρμακα και θα μπορέσει έτσι να συνεχίσει να δουλεύει. Επίσης, θα μπορέσει με αυτά τα χρήματα να εξοφλήσει και τις οφειλές που έχει στο Δημόσιο, σε συνεταιρισμούς, σε αποθήκες κ.λπ.
Τα χρέη προς τους φαρμακοποιούς ανέρχονται γύρω στα 200 εκατομμύρια ευρώ και οφείλονται από το 2011. Κατά τη διάρκεια του 2013 ο ΕΟΠΥΥ πλήρωσε κατά μέσο όρο στις εκατόν τριάντα έξι ημέρες. Οι πιστώσεις των αποθηκών και των συνεταιρισμών είναι στις ογδόντα ημέρες. Αντιλαμβανόμαστε, λοιπόν, όλοι ότι εδώ υπάρχει ένα τεράστιο πρόβλημα ρευστότητας.
Τη στιγμή που οι φαρμακοποιοί έρχονται αντιμέτωποι με αυστηρότατες προθεσμίες εξόφλησης των οφειλών τους, ιδιαίτερα ως προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία έχουν οφειλές τριετίας απέναντί τους.
Είναι επίσης γνωστό ότι με την παρότρυνση και της Πολιτείας, οι πολίτες έχουν προβεί σε ρυθμίσεις των οφειλών τους προς το Δημόσιο. Όμως αυτές οι οφειλές, παρότι σε ρύθμιση, καθίστανται ληξιπρόθεσμες μετά το πέρας της αρχικής ημερομηνίας λήξης της οφειλής, της προ ρύθμισης δηλαδή, ακόμα και στην περίπτωση που ο οφειλέτης τηρεί τη ρύθμιση κανονικά.
Στην περίπτωση λοιπόν των επαγγελματιών και κυρίως των φαρμακοποιών που χρειάζονται το αποδεικτικό ενημερότητας μηνιαίως και είναι σε διαδικασία ρύθμισης για τις οφειλές, προκειμένου να παραλάβουν αυτό πρέπει να καταβάλλουν ως και το 100% των εισπραττομένων χρημάτων. Καταλαβαίνετε βέβαια τι σημαίνει αυτό. Οδηγεί σε ασφυξία και έλλειψη ρευστότητας. Δεν μπορεί να συνεχίσει μια επιχείρηση να δουλεύει έτσι.
Ζητάμε, λοιπόν, να βρεθεί μία λύση σε αυτό το πρόβλημα που οδηγεί τις επιχειρήσεις σε κατάρρευση.
Επίσης, θέλω να θυμίσω ότι από το 2011 οι Υπουργοί έχουν υποσχεθεί ότι θα προβούν σε αυτόν τον συμψηφισμό βεβαιωμένων φόρων ληξιπρόθεσμης οφειλής, ακόμα και χρεών, σε διαδικασία ρύθμισης, με ποσά που οφείλει το Δημόσιο στους φορολογούμενους και αυτό ακόμα δεν έχει λειτουργήσει.
Ένας απλός, καθολικός και λειτουργικός μηχανισμός για τον άμεσο συμψηφισμό απαιτήσεων μεταξύ φορολογουμένων και Δημοσίου θα προσέφερε αυτήν την «ανάσα» που τόσο χρειάζονται οι επιχειρήσεις και οι επιτηδευματίες, βεβαίως, σε αντίθεση με την πολιτική αυτή της φορολογικής τρομοκράτησης και του εκφοβισμού.
Εδώ θέλω να μου επιτρέψετε να συμπληρώσω κάτι ακόμα: Θα πρέπει να δούμε πάρα πολύ σοβαρά, κύριε Υπουργέ, το μεγάλο πρόβλημα που έχει προκύψει με τα πρόστιμα που επιβάλλονται στους πολίτες αν καθυστερήσουν έστω και μία μέρα τις οφειλές τους. Για πολλούς λόγους μπορεί να την καθυστερήσουν αυτή την οφειλή. Πρώτος και καλύτερος είναι η ανύπαρκτη πλέον φοροδοτική τους ικανότητα. Όμως δεν τους συγχωρείτε ούτε καν το ανθρώπινο λάθος και αυτό είναι τραγικό.
Θέλω να πω ότι είναι εξοντωτικά τα πρόστιμα αυτά και για τους πολίτες αλλά και για όλες τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αφού έχει εκμηδενιστεί η φοροδοτική ικανότητα και θεωρούμε ότι αυτή η ρύθμιση πρέπει να αποσυρθεί. Θέλω μία απάντηση από εσάς για το τι σκοπεύετε να κάνετε γι’ αυτό.
Ευχαριστώ πολύ.”

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ (Υφυπουργός Οικονομικών):

“Αυτό που έχει σημασία –όπως σωστά θέσατε στην ερώτησή σας- είναι σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως μπορεί να υπάρχουν μέσα σε αυτήν την απόφαση που εκδόθηκε στα τέλη Δεκεμβρίου από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, να γίνονται διορθώσεις και να λαμβάνονται υπόψη κάποιες από τις παρατηρήσεις και τις ανάγκες που προκύπτουν καθημερινά σε διάφορες κατηγορίες φορολογουμένων.
Σας είπα ότι κατόπιν της ενημέρωσης που έχουμε και συζητήσεως του θέματος, η εντολή είναι ότι θα πρέπει σε ορισμένες περιπτώσεις να υπάρξει μία διαφορετική αντιμετώπιση. Η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων θα προχωρήσει σε μία αναθεώρηση ορισμένων από τις περιπτώσεις και μέσα σε αυτές είναι η περίπτωση των φαρμακοποιών και αυτή του ΕΟΠΥΥ, που αναφέρθηκαν μέσα από την ερώτησή σας.
Στο άλλο θέμα το οποίο θίξατε, για τους συμψηφισμούς, έχουμε πει ότι γίνεται μία προσπάθεια, ακριβώς, για να λειτουργήσει θεσμικά, αλλά και πρακτικά. Γιατί δεν είναι μόνο το θεσμικό κομμάτι, αλλά είναι και το πρακτικό, το λειτουργικό, που πρέπει να συνοδεύει μία τέτοια ρύθμιση και πρέπει το Δημόσιο να είναι έτοιμο και σε αυτό.
Όσον αφορά το τρίτο θέμα που θίξατε στη δευτερολογία σας, σε σχέση με τα πρόστιμα, νομίζω ότι ήταν πολύ χρήσιμη και η ερώτηση που έγινε την προηγούμενη Παρασκευή από τον πρώην Πρόεδρο της Βουλής, τον κ. Κακλαμάνη, στην οποία τοποθετήθηκα. Αν ανατρέξετε στα Πρακτικά, θα δείτε ότι η πρόθεση είναι σε ορισμένες από τις περιπτώσεις, στη φορολογική μεταρρύθμιση ή σε κάθε μεταρρύθμιση όπου υπάρχουν κάποια σημεία που δημιουργούν κάποιο θέμα ή κάποιο πρόβλημα, η Κυβέρνηση να είναι πάντα σε θέση και να ακούει τους πολίτες και να διορθώνει οποιαδήποτε περίπτωση η οποία παρεκκλίνει από τους κανόνες εκείνους που συνοδεύουν μία σωστή φορολογική μεταρρύθμιση, αλλά και κάθε άλλη μεταρρύθμιση που γίνεται στη δημόσια ζωή.
Άρα, σε ορισμένες περιπτώσεις που δημιουργούνται κάποια προβλήματα -κι ελπίζω ότι δεν είναι πολλές, από αυτό το οποίο έχουμε μελετήσει- θα υπάρξει και η τοποθέτηση –όπως είπα και την προηγούμενη Παρασκευή- της Κυβέρνησης ώστε να διορθωθούν οποιεσδήποτε αποκλίσεις από μία σωστή αντιμετώπιση των θεμάτων.”

Για να δείτε το κείμενο της επίκαιρης ερώτησης της Μαρίας Διακάκη, βουλευτή Ηρακλείου ΣΥΡΙΖΑ, πατήστε εδώ

Για να δείτε το σχετικό βίντεο, πατήστε εδώ.

PSEF24 300X300 PSEF
300X300 ARISTEIA 24
pesffa24
Nuro 400LC Banner MAR2023 copy
Piktocare Banner 300x300
300x300 copy
300X300pharmacorner
300x300 VELTRAS