3ο άρθρο.. και ουχί φαρμακερό αλλά όπως κάθε εβδομάδα, φαρμακευτικό!
Την προηγούμενη εβδομάδα, ορίσαμε την έννοια του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, επί πλέον δώσαμε σχηματοποιημένο και σε απλουστευμένη μορφή, την διαδικασία σχεδιασμού στρατηγικής marketing. Όπως σας υποσχεθήκαμε στο προηγούμενο άρθρο, το σχήμα αυτό, θα αναλυθεί τμηματικά και σε λεπτομέρεια. Σήμερα λοιπόν θα εστιάσουμε στο πρώτο κομμάτι του σχήματος και συγκεκριμένα, θα μιλήσουμε για το εξωτερικό περιβάλλον μιας επιχείρησης (ενός φαρμακείου στην προκειμένη περίπτωση) όπως και για τα “εργαλεία” που προσφέρει το marketing για την ανάλυση και αξιολόγηση του εξωτερικού περιβάλλοντος.
Τι εννοούμε όμως λέγοντας “εξωτερικό περιβάλλον”;
Πιθανότατα, εάν ρωτούσαμε κάποιον από εσάς, η άμεση απάντηση που θα παίρναμε, θα ήταν ότι το εξωτερικό σας περιβάλλον, συντίθεται από τους πελάτες σας, τους προμηθευτές (φαρμακευτικές εταιρίες ή φαρμακαποθήκες) και τους ανταγωνιστές σας (άλλα φαρμακεία ή ανταγωνιστικά κανάλια διανομής).
Η απάντηση σαφώς και δεν θα ήταν λανθασμένη. Εν τούτοις οι παραπάνω παράγοντες, συνθέτουν το micro εξωτερικό σας περιβάλλον.
Μία ολοκληρωμένη απάντηση, θα περιελάμβανε και τους βασικούς παράγοντες του macro εξωτερικού σας περιβάλλοντος, όπως τις καταναλωτικές τάσεις, τις τεχνολογικές εξελίξεις αλλά και σε μεγάλο βαθμό, τις πολιτικές και νομοθετικές δυνάμεις.
Ειδικά στον κλάδο της φαρμακευτικής όπου οι εξελίξεις τα τελευταία χρόνια είναι ραγδαίες, η ροή πληροφόρησης γρηγορότερη και ο ανταγωνισμός αυξανόμενος, η αξιολόγηση των παραγόντων του εξωτερικου περιβάλλοντος, αποκτά μεγαλύτερη αξία από ποτέ για τον φαρμακοποιό, καθώς αυτό που μπορεί να του προσφέρει είναι η έγκαιρη ανίχνευση απειλών αλλά και ευκαιριών αλλά και η πρόβλεψη των καταναλωτικών τάσεων.
Δικαίως θα αναρωτιέστε εφόσον ξέρετε όλους αυτούς τους παραγοντες του εξωτερικού σας περιβάλλοντος, με ποιον τρόπο θα μπορέσουν να αξιοποιηθούν και να αξιολογηθούν;
Η απάντηση βρίσκεται στα “περιέργα πράγματα” του τίτλου..
Ο πρώτος τρόπος αξιολόγησης, είναι η ανάλυση P.E.S.T.E.L.
Το ακρωνύμιο P.E.S.T.E.L σημάινει: Political Environment (Πολιτικό), Economical Environment (Οικονομικό), Social Environment (Κοινωνικό), Technological Environment (Τεχνολογικό) και Legal Environment (Νομικό).
Αυτός ο τρόπος αξιολόγησης, δεν είναι τίποτα παραπάνω, από έναν γραπτό απολογισμό των στοιχείων τα οποία συνθετουν καθέ προαναφερόμενο περιβάλλον για τον τομέα που σας ενδιαφέρει.
(Σχήμα 2. Ανάλυση 5 Δυνάμεων Porter)
Την επόμενη εβδομάδα, θα μιλήσουμε για το εσωτερικό περιβάλλον και την περίφημη ανάλυση S.W.O.T.
Εις το επανιδείν λοιπόν!
Πηγές:
- Kotler, P., Keller, K. L., Brady, M., Goodman, M., Hansen, T. (2009) “Marketing Management.” Essex: Pearson.
- Porter Μ., Ε. (1986), Competitive Strategy, Harvard Business School Press.
- Porter, M., E. (1985) “Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance”. New York: Free Press.
- Wilkie, W., L. & Moore, S., E. (2002) “Marketing’s Relationship to Society.” In: Weitz, W., L., & Wensley, R. (eds) “Handbook of Marketing.” London: Sage